Justify (2019)

Kunde: Justify

Antall studenter: 8 (6 fra Capgemini, 2 fra Idean)

Utfordring: «Snart kan du bli din egen advokat! Vi mener at tiden er inne for å tenke helt nytt rundt juridiske tjenester. Derfor lanserer vi snart selvbetjente og brukervennlige løsninger for å få orden på arv, testament og samboerkontrakt. Og det er bare starten.»

Med disse ordene beskriver Justify selv sin utfordring og forreningsidé, og med blant andre Finstart Nordic, Sparebank 1 SR-Bank og Innovasjon Norge i ryggen, er både konseptet og selskapet spennende. I en tid der sluttbrukere i økende grad forventer selvbetjening og tar brukervennlighet for gitt, er digitaliserte justjenester en spennende mulighet også for Capgemini å ta del i.

Målet til Justify er at flere skal få god orden på livene sine med å opprette testament, samboeravtale og annet som kan redusere faren for konflikt i nære relasjoner. Tjenestene deres utfordrer etablerte modeller for leveranse av juridiske tjenester og vil gjøre jussen tilgjengelig på helt nye måter for folk flest.

Løsning: Rekordmange studenter ble rekruttert til Summer of Code 2019 – 6 fra Capgemini og 2 fra Idean. Vi allokerte alle 8 studentene samt en mentor fra Capgemini til Justify for å jobbe med to separate prosjekter i tett samarbeid med Justify.

  • Digital samboerkontrakt dreide seg om å implementere en tjeneste for enkelt å kunne opprette en samboerkontrakt der partene selv kan definere f.eks. eiendeler og eierskap, verdi og kontraktuelle forhold knyttet til samboerskapet.
  • Sikker dialog fokuserte på å designe og utvikle en teknisk løsning for enkel og sikker/kryptert kommunikasjonsportal mellom sluttbruker og advokat.

Begge disse tekniske løsningene ble implementert på Justifys foretrukte tekniske plattform bestående av React med TypeScript, .NET Core og Azure. Design ble laget i Adobe XD.

Resultat: Designet og de tekniske løsningene som produsert av studentene var klare for å bli benyttet i kundens produksjonssystem. Kunden gav teamet toppscore («5×5 CSI») på prosjektet! Customer Satisfaction Inquiry er en kvalitetsmålingsprosess som benyttes av Capgemini globalt.

Se her hva Dag Josef Foss, Founder/CEO hos Justify, sier:

I Justify fikk vi styrket teamet vårt med henholdsvis seks utviklere og to designere via Summer of Code gjennom sommeren 2019. Vi er veldig fornøyd med resultatene som ble levert og entusiasmen og kreativiteten studentene tok med seg inn i prosjektet. De var i tett dialog med vårt utviklingsteam med både designere, advokater og utviklere gjennom hele sommeren. Målet var å både implementere fullverdig tjeneste for opprettelse av samboerkontrakt for vår tjenesteplattform og designe og utvikle en teknisk løsning for sikker kommunikasjon for taushetsbelagt og sensitiv informasjon mellom oss og våre brukere.

Det studentene fikk til på så kort tid er ikke annet enn imponerende. Dette er en gruppe mennesker som virkelig har en lys fremtid foran seg innen henholdsvis softwareutvikling og tjenestedesign. Vi ønsker alle lykke til videre. Jeg vil også si takk til Capgemini for denne muligheten og for et solid bidrag til at vi kan nå vårt mål om å gjøre det enklere for alle å få juridisk orden i privatlivet.

Ekstern lenke: https://www.justify.no

Skjermbilder: P.t. er løsningen ikke lansert av kunde.